I. EGÉSZSÉGÜGYI ALKALMASSÁG

A repülőorvosi minősítést a polgári légiközlekedésben három osztályban adják ki.

1. osztály: ATPL és CPL szakszolgálati engedélyhez szükséges. Az ATPL (Airline Transport Pilot License) a közforgalmi pilóták engedélye, a CPL pedig kereskedelmi engedélyt jelöl (később, a vonatkozó pontban megtalálod a részletes leírást).

2. osztály: PPL, és egyéb engedélyekhez szükséges. Neked, mint kezdő pilótának (növendéknek), egyelőre erre lesz szükséged, hacsak nem szándékozol majd a későbbiekben CPL engedélyt szerezni.

3. osztály: ATC, azaz Légiforgalmi Irányítói Engedélyhez kell. Minthogy Neked erre a képzés során (hisz pilóta leszel), nem lesz szükséged, csak megemlítjük, de a továbbiakban már csak a számunkra jelentős, első- és másodosztályú minősítéssel foglalkozunk.

Nézzük akkor az alkalmasság kritériumait. Ezt a 14/2002. (II. 26.) "A polgári légiközlekedési szakszolgálati engedélyek egészségügyi feltételeiről és kiadásuk rendjéről" szóló KöViM-EüM együttes rendelet tartalmazza, melyet a Polgári Légiközlekedési Hatóság honlapján olvashatsz. E rendeletből azonban számodra sok információ lényegtelen, ami most fontos, az leginkább a PPL-hez szükséges, 2. osztályról szóló rész. Ezt külön ki is gyűjtöttünk Neked: a kivonatot ide kattintva olvashatod.

Megjegyezzük, ez rendkívül részletekbe menő, a rengeteg információ ne ijesszen el! :) Csak tájékozódásodat segítendő szerepeltettük itt. A vizsgálatok a valóságban gyorsan, egyszerűen folynak, általában egy délelőtt alatt végezni lehet velük. És, ahogy korábban is mondtuk, jóval könnyebb "alkalmas" minősítést szerezni egy ilyen vizsgálaton, mint ahogy az tévesen a köztudatban él. Mondhatnánk: aki alkalmas autó vezetésére, valószínűleg alkalmas lesz magáncélú repülőgép-vezetésre is. További információt a vizsgálatokról a Repülési, Hajózási és Tengerészeti Egészségügyi Központ honlapján találsz, ahonnan egy részt itt is idézünk:

"Néhány megbetegedés - például epilepszia, insulin dependens cukorbetegség, klaustrofóbia, súlyos szívritmuszavar a hivatásos repülést kizáró betegségek. Szemüveggel vagy kontaktlencsével lehet repülni, de a vizsgálatra a szemüveget illetve lencsét el kell hozni. Érdemes a kontaktlencsét otthon kivenni, hogy a szemüveg nélküli látóélességet is ellenőrizhessük. A színtévesztő jelölt bizonyos korlátozással alkalmas lehet sportrepülésre. Ne aggódjon, repülőorvosi véleményezésünk igen liberális: repülőorvosi alkalmassága úgy lesz elbírálva, mint Nyugat-Európában vagy Amerikában!"


II. A FELTÉTELEKRŐL

Mint már a bevezetőben is olvastad, kiképzésed kezdetén - egészen pontosan az első egyedülrepülésed előtt - ún. SPL engedéllyel kell rendelkezz. Tehát, az elméleti oktatáson még részt vehetsz e nélkül is, de a repüléshez elengedhetetlen. Feltételei az 5/2001. (II. 6.) KöViM rendelet szerint:

- betöltött 16. életév
- iskolai végzettség: alapfokú
- egészségügyi alkalmasság az I. pont szerint
- sikeres hatósági elméleti vizsga (alapfokú ismeretekből)

A kiképzésed végeztével, magánpilóta szakszolgálati engedélyre (PPL) leszel jogosult, mellyel önállóan repülhetsz, immár oktató felügyelete nélkül. Nem kereskedelmi céllal személyeket is szállíthatsz, tehát elviheted sétarepülésre barátaid, rokonaid, ismerőseid. A PPL engedélyről, feltételeiről a következő pontban olvashatsz.


KÉRDÉSED VAN?

Ha valami nem világos, vagy bármiről további információt szeretnél kérni, ne habozz megkeresni bennünket. Akár a kiképzéssel, akár egyéb, repüléssel kapcsolatos kérdésed van, írj nekünk Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. - vagy keresd munkatársainkat a Kapcsolat menüpontban megadott elérhetőségeken!